توانا مگ

بیکن چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

بیکن چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

بیکن (Bacon) کلمه‌ای با ریشه‌ آلمانی به معنای گوشت پهلو یا گوشت خوک می‌باشد. این محصول از گوشت خوک نمک سود شده به شیوه‌های متفاوتی مثل دودی کردن یا خشک کردن تهیه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید در کشور ما گوشت خوک حلال نیست؛ از این رو بیکن در ایران به طور معمول با گوشت گوساله، گوسفند، مرغ یا بوقلمون فرآوری می‌شود. لازم به ذکر است که در ایران برای نخستین بار بیکن در سال ۲۰۱۲ با استفاده از گوشت گوساله تهیه شد و به بازار عرضه گردید. در ادامه این راهنما قصد داریم توضیحاتی در رابطه با این که بیکن چیست و چه فوایدی برای بدن دارد خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

بیکن چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

همان‌طور که گفته شد بیکن یک نوع خوراکی فرآوری شده از گوشت خوک بوده که شبیه به کالباس و ژامبون می‌باشد. این محصول در کشورهای اسلامی از گوشت‌های حلال مثل گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و بوقلمون تهیه می‌شود. بیکن از نمک سود کردن برش‌های نازک پهلو یا کمر که چربی کمتری دارند، درست خواهد شد. نمک سود کردن، یکی از شیوه‌های سنتی برای نگه‌داری از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها می‌باشد. در واقع گوشت به منظور سالم ماندن در یک محیط بسیار شور قرار می‌گیرد. در چنین محیطی آب گوشت به علت خاصیت اسمزی از دست رفته و هرنوع موجود زنده یا باکتری که در بافت آن وجود دارد از بین خواهد رفت.

پس از نمک سود کردن گوشت، بیکن تازه به دست می‌آید که می‌توان آن را تا مدت‌ها در محیط سرد و خشک نگه‌داری کرد. بیکن تازه را باید قبل از مصرف پخت که این موضوع بر اساس محل و منطقه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. به عنوان مثال در کشور انگلستان بیکن را در کنار ظرف صبحانه قرار داده و در کشورهای اسلامی هم‌چون ایران این محصول در کنار برخی از خوراکی‌ها سرو می‌شود.

 

بیکن بوقلمون

اکنون که می‌دانیم بیکن چیست، خوب است که با انواع مختلف این محصول آشنا شویم. اولین نوع بیکن بوقلمون بوده که از ران بوقلمون بدون چربی دودی تهیه می‌شود و یک نوع جایگزین برای گوشت خوک سنتی به حساب می‌آید. طعم بیکن بوقلمون بسیار نزدیک به طعم ژامبون است. از دیگر ویژگی‌های این نوع بیکن می‌توان به کوچک نشدن آن هنگام سرخ شدن اشاره کرد. دلیل اصلی این که بیکن بوقلمون هنگام سرخ شدن کوچک نمی‌شود این است که محصول مذکور حاوی میزان چربی کمی می‌باشد.

بیشتر بخوانید:  نگهداری از آجیل در یخچال بهتر است یا اتاق؟ + نکات مهم

بیکن کانادایی

برای این بدانیم انواع مختلف بیکن چیست، لازم است که هر یک از آن‌ها را به طور مجزا شرح دهیم. به طور معمول قسمت بدون چربی از گوشت خوک را بیکن کانادایی می‌نامند. در رابطه با این نوع بیکن باید بدانید که بیکن کانادایی به ندرت به صورت قطعه قطعه فروخته می‌شود. می‌توان این محصول را سرخ کرد، پخت، به صورت ساندویج میل کرد یا آن را به سالاد اضافه نمود.

 

بیکن چیست و انواع مختلف آن از لحاظ نوع برش کدام است؟

اگر بخواهیم بیکن‌ها را از نظر نوع برش و قسمت برش دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم آن‌ها را در ۶ گروه تقسیم‌بندی نمائیم:

  • بیکن پشت یا کمر: این بیکن همان‌طور که از نام آن پیدا است از گوشت پشت یا کمر تهیه شده و میزان چربی آن اندک می‌باشد.
  • بیکن گردن: بیکن گردن که اصطلاحاً به آن Collar Bacon نیز می‌گویند از گوشت پشت گردن تا نزدیکی سر دام به دست می‌آید.
  • بیکن شانه: شانه دام بدون چربی و استخوان می‌باشد که این نوع بیکن از همین قسمت به صورت لایه‌های بیضی شکل نازک برش داده می‌شود.
  • بیکن چانه: زیر فک یا چانه حاوی چربی زیادی بوده و تقریباً می‌توان گفت که یک حالت ژله‌ای دارد. بیکن چانه از این قسمت تهیه خواهد شد.
  • بیکن شکم: Side Bacon از گوشت شکم تا شانه دام تهیه شده و میزان چربی آن بسیار بالا است.
  • بیکن رگه‌دار: اگر نمی‌دانید که پرطرفدارترین نوع بیکن چیست، باید بگوئیم که بیکن رگه‌دار که تحت عنوان Streaky Bacon نیز شناخته می‌شود جزو محبوب‌ترین نوع بیکن‌ها در آمریکا می‌باشد که وجود رگه‌های نازک چربی در لایه‌های متفاوت از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در انگلیس به این نوع بیکن Loin Bacon و در آمریکا به آن Belly Bacon گفته می‌شود. بهترین حالت سرو بیکن رگه‌دار به صورت گرم و به همراه تخم مرغ در وعده صبحانه است.

طعم بیکن چیست؟

طعم بیکن معمولی با در نظر گرفتن گوشتی که برای تهیه آن استفاده شده، نحوه برش بیکن و به ویژه شیوه‌های فرآوری و پخت و پز آن می‌تواند متنوع باشد. به طور کل، عطر و طعم بیکن ترکیبی از نمک، طعم شیرین، چرب و همچنین دودی است که هر کدام از این طعم‌ها می‌توانند در مقایسه با یک کام خاص برجسته به نظر برسند و زمانی که به ظرف اضافه می‌شوند از تأثیر غیر قابل انکاری برخوردار خواهند بود.

بیشتر بخوانید:  ولنتاین یا روز عشق | هدیه خاص ولنتاین

 

طرز تهیه بیکن گوساله به چه صورت است؟

با توجه به این که می‌دانیم بیکن چیست، ممکن است برخی دوستان تمایل داشته باشند که بدانند بیکن گوساله چگونه تهیه می‌شود. به منظور تهیه بیکن گوساله از گوشت بدون استخوان راسته یا قسمتی از سردست استفاده خواهد شد که حدوداً ۲۰ الی ۳۵ درصد مواد طعم‌دهنده‌ای که به آن افزوده می‌شود سبب تثبیت رنگ گوشت و افزایش زمان ماندگاری آن خواهد شد. پس از تزریق، گوشت به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در حوضچه آب نمک ۳ درصد قرار می‌گیرد. پس از نمک سود کردن، گوشت را آویزان کرده و آن را در دمای ۶۰ الی ۷۰ درجه سانتی‌گراد خشک خواهند کرد.

پس از این که گوشت خشک شد، آن را در دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه با دود طبیعی حاصل از چوب راش تصفیه شده دودی می‌کنند. در مرحله بعد گوشت را در درجه حرارت ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد با بخار می‌پزند تا دمای وسط آن به ۷۰ درجه سانتی‌گراد برسد. لازم به ذکر است که پس از طی شدن مراحل فوق، ۳۰ درصد از وزن گوشت کم خواهد شد.

 

فواید مصرف بیکن چیست؟

مقادیر زیادی ویتامین B و مواد معدنی در این محصول وجود دارد که برای متابولیسم بدن بسیار مفید است. علاوه بر این، مصرف به اندازه بیکن می‌تواند در جوان‌سازی پوست نیز موثر باشد. همچنین بیکن تأثیر مثبتی بر عملکرد عصبی انسان دارد. از آن‌جایی که بیکن حاوی مقادیر زیادی پروتئین نیز می‌باشد، مصرف آن به ورزشکاران و زنان شیرده توصیه می‌شود. شایان ذکر است که بیکن حاوی اسیدهایی می‌باشد که برای عملکرد طبیعی قلب، کبد و مغز ضروری هستند.

اما برای این که بدانیم فواید بیکن چیست، لازم است تا کمی عمیق‌تر این محصول خوش‌طعم را مورد بررسی قرار دهیم. بیکن خشک از توانایی سم‌زدایی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز برخوردار است. علاوه بر این، مصرف به اندازه بیکن می‌تواند به پاکسازی خون از کلسترول بد نیز کمک شایانی کند. مصرف مقداری بیکن می‌تواند برای کودکان نیز مفید باشد؛ چرا که این محصول حاوی لیزین بوده و به طور فعال در تشکیل اسکلت، مفاصل و غضروف‌ها نقش دارد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید بهترین ادویه‌

 

تفاوت ژامبون و بیکن چیست؟

رایج‌ترین گوشت‌های لایه نازک در ایران، ژامبون‌ها هستند که با بیکن از جنبه‌های مختلفی تفاوت دارند. در ادامه با تفاوت ژامبون و بیکن آشنا خواهیم شد.

 

تفاوت در بافت

ژامبون از خمیر گوشت به همراه انواع مختلف ادویه و طعم‌دهنده درست می‌شود؛ در حالی که بیکن لایه‌های نازک گوشت معمولی بوده که هیچ‌گونه تغییراتی در بافت آن اعمال نشده و به همان شکل اولیه گوشت بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

 

نیاز به پخت

ژامبون را می‌توان پس از خرید بلافاصله به صورت سرد و خام مصرف کرد؛ چرا که ژامبون پیش از عرضه از یک مرحله پخت مستقیم عبور می‌کند. در صورتی که بیکن نمک سود شده است و در برخی مواقع هم به صورت دودی عرضه می‌شود؛ از این رو پیش از مصرف نیاز به پخت دارد.

طعم

به آن دسته از دوستانی که می‌پرسند تفاوت ژامبون و بیکن چیست باید پاسخ دهیم معمولاً ژامبون ترکیبی از انواع مزه‌های مختلف به همراه ادویه‌ها و اسانس‌ها می‌باشد؛ در حالی که بیکن همان طعم معمولی گوشت را داشته که گاهی اوقات طعم دودی نیز به آن اضافه می‌شود.

 

پخت سریع بیکن در فر

اکنون که می‌دانیم بیکن چیست و چه مزیت‌هایی برای بدن دارد، در این بخش از مقاله می‌خواهیم با نحوه پخت بیکن در فر آشنا شویم:

  • ابتدا فر را روشن کرده و آن را به میزان کافی گرم کنید.
  • پس از گذشت ۱۵ دقیقه لایه‌های نازک بیکن را روی کاغذ روغنی موجود در سینی فر قرار دهید.
  • اجازه دهید تا بیکن‌ها حدوداً ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بپزند.
  • در نهایت بیکن‌های ترد و آماده را از فر خارج کنید. اکنون بیکن شما آماده سرو است.

سخن پایانی

در این مقاله با این که بیکن چیست، چه فوایدی برای بدن دارد و این که تفاوت آن با ژامبون چه می‌باشد آشنا شدیم. گوشت به شکل‌های مختلفی آماده و عرضه می‌شود که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مدل‌های آن در سرتاسر جهان بیکن است. بیکن لایه‌های نازک گوشت بوده که می‌توان آن را در کنار مواد خوراکی دیگر در وعده‌های اصلی مصرف کرد. ناگفته نماند که امکان استفاده از بیکن به عنوان مواد اولیه برای پخت غذاهای دیگر نیز وجود دارد. در آخر باید گفت که این محصول به علت داشتن پروتئین‌های مختلف می‌تواند برای ورزشکاران و مادران شیرده بسیار مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =